סילבוס - שם הקורס: ליקויי למידה/ דר' לילך- לאה כהן

 

כללי:

מטרות הקורס: נכיר את ההגדרות השונות לליקויי למידה, מאפייני אוכלוסיית הילדים לקויי הלמידה, והגורמים ללקות הלמידה.נבחן את המאפיינים של ליקויי למידה התפתחותיים וליקויי למידה אקדמיים.נכיר את הסוגים השונים של ליקויי הלמידה המצויים בקרב הכיתות הרגילות.נלמד דרכי התמודדות וטיפול בליקויי הלמידה השונים תוך הבחנה בין תפקידיהם של המחנך והמורה המקצועי, שאינם מורים לחינוך מיוחד לבין תפקידיהם של אנשי המקצוע השונים הקיימים במסגרת ביה''ס ומחוצה לו.

 בקורס זה נשים דגש רב על איתור והעצמה של נקודות החוזק וסגנונות הלמידה של תלמידים ליקויי למידה, שכן,אלו המפתחות העיקריים להצלחותיהם של התלמידים בכל ההתמודדויות שיידרשו להם בהמשך דרכם.

 

נושאים:

1.    נושא ראשון: הגדרות לליקויי' למידה. הדילמה ליקויי'למידה או לא ,היקף התופעה והגורמים לליקויי' הלמידה.

2.    נושא שני: מבנה המוח,גישות נוירו-פסיכולוגיות בהבנת ליקויי' למידה וסוגים של ליקויי' למידה.

3.    נושא שלישי: שמונה המערכות – פרדיגמה של מל לוין.

4.    נושא רביעי: מערכת הזיכרון.

5.    נושא חמישי: התפתחות חושית ותנועתית.

6.    נושא ששי: קשיי' קריאה, דיסלקסי'ה- גורמים ואבחון.

7.    נושא שביעי: קשיי' כתיבה ודיסגרפי'ה.

8.    נושא שמיני: קשיי'ם במתמטיקה- דיסקלקולי'ה.

9.    נושא תשיעי: קשיי' שפה.

10 נושא עשירי: קשיי' קשב וריכוז ו.ADHD-

11 נושא אחד עשר:קושי בארגון.

12 נושא שנים עשר: קשיי'ם חברתיים של תלמידים ליקויי' למידה.

13 נושא שלושה עשר: אבחון ודרכי טיפול.

     צפייה בסרט ''כמה קשה זה יכול להיות'' של ריק לאבוי.

 

ביבליוגרפיה:

  1. אייל,נ.(2000). הגמד החושב, פסיכולוגיה של מחשבות. אריה ניר הוצאה לאור.
  2. אייל,נ.(1994). מסע אל הזיכרון. הוצאת ספרים מעריב. תל אביב.
  3. אנגל,ר.(1994). דיסגרפיה - היבטים עיוניים ומעשיים לטיפול בלקות הכתיבה. הוצאת רמות.
  4. ברקלי,ר,א.(1997). לשלוט ב- A..D.H.D. . מדריך מלא ומוסמך להבנת קשב וריכוז.

     הוצאת גלילה. תל אביב.

  1. גימפל,א.(2008).אימון מוחי לריפוי הפרעת קשב וריכוז.קורן הוצאה לאור.(מתורגם).
  2. גרין,כ; קיט,צ.(2001). להבין ולטפל ב-A.D.H.D.. שמעוני הוצאה לאור. (מתורגם).
  3. דייויס,ר,ד.(2000). הדיסלקציה כמתנה. דפוס חבצלת. תל אביב.(מתורגם).
  4. דרעין,ע.(2001).הילד ההיפראקטיבי. הוצאת אח. 
  5. דרעין,ע.(1993). נוירופסיכולוגיה והילד החריג.הוצאת ספרים ספרית הפועלים.
  6. היימן,ט.(2000).ליקויי למידה .האוניברסיטה הפתוחה.
  7. וינגרוד,ב.(1998). ליקויי למידה- הקניית קריאה, תאוריה, זיהוי וטיפול. הוצאת ספרים  אח''י בע''מ.
  8. וינגרוד,ב.(1992). ליקויי למידה- קשיים בכתיבה ובכתיב, תאוריה אבחון וטיפול.

הוצאת מכללת דוד ילין.

     13. חגי,ע.(2005). ילד שלי מיוחד. (על ילדים עם קשיים תחושתיים,מוטוריים, שפתיים

           תקשורתיים והתנהגותיים). מודן הוצאה לאור.

     14. טיאנו,ש.; מנור,א.(2001). לחיות עם הפרעות קשב וריכוז. הוצאת דיונון. תל אביב.

     15. יזדי-עוגב,א.(2005). לא קלוץ! יש לי הפרעה התפתחותית בקואורדינציה. גבריאל

           הוצ''ל.

     16. לוין,מ. (2006). כל ילד חושב אחרת. מודן הוצאה לאור.

     17. לאבוי,ר. (2006). קשה כל-כך להתיידד איתך.''אמציה'' הוצאת ספרים.חיפה.

     18. סימפסון, ש.(1994). הילד לקוי הלמידה בבית ובבית הספר. הוצאת חוקת ובניו.

           בני ברק.

     19. ספקטור,נ.(1995). דיסלקציה וליקויי למידה אחרים. הוצאת מודן.

     20. ספקטור,נ.(1979). שיקום ליקויי למידה. הוצאת מסדה.

     21. עמלה,ע.(2000). ליקויי למידה- האתגר. איתיאב בית הוצאה לאור.

     22. עמלה,ע.(2000). מפתח לדלת נעולה. (לפרוץ את מחסום הדיסלקציה). הוצאת

           הקיבוץ המאוחד.

    23.  פאולר,מ.(2001). אולי אתם מכירים את המתבגר שלי?. שמעוני הוצאה לאור.

    24   פטרזייל- פרנקל,ת.(2008).מקום בטוח.שמחה הוצאה לאור.

    25.  קידרון,ר.(1985). קשיים בלמידת חשבון. אוצר המורה.

    26.  רובינס,א.(1998). להעיר את הענק שבפנים. הוצאת אור עם. (מתורגם).

    27.  רוזנברג,מ.(1996). מיפוי אבחונים לאיתור ליקויי למידה ותפקוד. הוצאת אח.

    28.  רייטי,ג'.(2005). מדריך למשתמש במוח-תפיסה,קשב וארבע זירות המוח.הוצאת

           זמורה-ביתן.

    29.  שרן,ש.(1996). ליקויי למידה ותיקונם. הוצאת ספרית הפועלים.

 

מאמרים:

 

1.      ארבל,מ.(2004). הפרעות קשב וריכוז המלווה בהיפראקטיביות.שדה חמד.

2.      אריך,ג.(2003). השגת הקשב של המוח. בתוך: חנוך לנער על פי מוחו. הוצאת מכון

     ברנקו וייס.

  1. הורוביץ,י.(2004). השוואה בין דיסלקטים לקוראים תקינים.עבודת m.a..אוני' חיפה.
  2. כצנלסון.(2005).ילדים מסורבלים: הגדרה, אבחון וטיפול.החינוך וסביבו,

     (כז),330-321.

  1. לשם,א.(2000). חקר הדיסלקציה ותרומתו להבנת תהליך הקריאה. הד החינוך ,

עד',(9).

  1. מנור,א.(2002). הפרעה בקשב וריכוז A.D.H.D.. להיות כמו כולם, 18עמ': 9-4.

מופיע במקראה.

  1. פלורנטל,ע.(2006).תעתועי הזיכרון והשליטה עליו.במכללה.(לוינסקי).
  2. פרייליך.(1997). העקביות בתחושת בדידות, קוהרנטיות וסטטוס חברתי של

תלמידים. בעלי ליקויי למידה בכיתות משולבות: מחקר אורך. עבודת M.A.

אוניברסיטת תל אביב.

  1. שוורצמן,ג.(1997). ילדים הלוקים בקשב ,ריכוז  והיפראקטיביות. ילדים מקשים

או מתקשים?. שדה חמד, 41 (1),74-65.

 

המקראה של הקורס – חובה לשימוש במהלך כל הקורס.

שם המקראה: ''אוסף מאמרים לקורס: ליקויי למידה /זכריה,י; כהן,ל; רנלס,א.(2005)

ניתן לרכוש בחנות הספרים של המכללה. רצוי בהקדם!!!

                                                                                                    לימוד פורה!!!!        לילך-לאה כהן

 

 

 

 

הערות:

נוכחות – לפחות ב 80 אחוז מהשיעורים.

מרכיבי הציון:

א.ממוצע של שש מטלות החובה הקשורות ליחידות הלימוד (כשבתוכן שני מאמרים מתוך מקראת הקורס) – 50 אחוז

ב.עבודת סיכום – 50 אחוז

 

٭יש לשים לב למועדי הגשה של המטלות,נא להקפיד על עמידה בזמנים.

מאמר ראשון(מטלה מס' 1) בנושא:''על חושים ותנועה:ראיה, שמיעה,חושית-מוטורית''.במקראה

 עמ'11-14+25-31 תאריך הגשה (משלוח במייל): יד' חשון 12.11.08

 

מאמר שני (מטלה מס 5) בנושא: ''הפרעה בקשב וריכוז-ADHD'' /דר' מנור במקראה.תאריך הגשה (משלוח במייל): יח טבת .14.1.09

 

   שנה טובה ומוצלחת לכולנו !!!

                 לילך- לאה כהן